Våra köp- och leveransvillkor för fruktabonnemang
Vi vill att det skall vara klart och tydligt vilka villkor och förutsättningar som gäller när man gör affärer med oss. Normalt tecknar vi därför avtal med våra kunder. Har inget avtalats gäller följande köp- och leveransvillkor:
Fruktkorgarna levereras på överenskomna dagar mellan kl. 07.00 -16.00. Fruktbudet levererar året runt helgfria vardagar måndag till fredag. Korgarna levereras fraktfritt under dagen. Miljötilläggen om 17 kronor tillkommer per leveranstillfälle. Tillkommande kostnader för tidpassning enligt gällande fraktprislista.
Kunden ansvarar för att lokalerna och dess område hålls tillgängliga för leverans. Om leverans inte kan ske i enlighet med överenskomna leveranstider eller på angivna platser har Fruktbudet rätt att överlämna fruktkorgarna i Kundens reception alternativt godsmottagning. Anser behörig beställare att leverans inte uppfyller kvalitetskraven skall reklamation göras senast dagen efter erhållen leverans. Vid sådan reklamation åligger det Fruktbudet att samma dag eller senast nästa leveransdag (helgfri) utan kostnad för Kunden leverera ny frukt av fullgod kvalitet.
Fruktbudet garanterar att den frukt och andra produkter som levereras fullgod kvalitet. Anser behörig beställare att leverans inte uppfyller kvalitetskraven skall reklamation göras senast dagen efter erhållen leverans. Vid sådan reklamation åligger det Fruktbudet att samma dag eller senast nästa leveransdag (helgfri) utan kostnad för Kunden leverera ny produkt av fullgod kvalitet. Mindre avvikelser kan förekomma i exakta produkter, t ex vid slut från leverantör eller säsong.
Behörig beställare hos Kunden har möjlighet att göra leveransuppehåll. Leveransuppehållet måste vara sammanhängande och får inte överstiga två månader. Behörig beställare måste skriftligen meddela Fruktbudet senast 10 arbetsdagar före önskat leveransuppehåll. OBS! Leveransuppehållet får ej nyttjas under uppsägningstid.
Samtliga priser för fruktabonnemang är angivna fritt kundens godsmottagning och exklusive moms. I abonnemanget ingår också lån av korg. Vi tillämpar ett retursystem för våra korgar, av både ekonomiska och miljömässiga skäl. Vid utebliven retur av tomkorg debiteras en kostnad om 30-60 kr. Samtliga priser justeras 2 gånger per år.
Vi behöver 3 arbetsdagar på oss för ändringar i abonnemang innan de skall träda i kraft. Detta vill vi ha skriftligt till Kundservice.
Har inget annat avtalats, gäller följande uppsägningstider:
1-10 korgar per vecka: 1 månad
11-20 korgar per vecka: 2 månader
20 korgar per vecka: 3 månader
Uppsägning skall ske skriftligen per mail, fax eller post. Uppsägningstiden räknas från ankommet datum.
Faktura i efterskott med 14 dagars kredittid. Vid skriftlig betalningspåminnelse debiteras lagreglerad avgift. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med referensränta plus 8 %.
Elektronisk faktura och EDI fakturering kan erbjudas som en tilläggstjänst, vänligen kontakta kundservice för offert.
Ladda ner underlag för ansökan>>
Våra köp- och leveransvillkor för mötesprodukter
För kunder med löpande abonnemang av frukt eller vid köp med ett ordervärde överstigande 750 kr utgår ingen leveransavgift, förutsatt att beställning inkommer två dagar innan leverans, leverans till ordinarie leveransadress och utkörningstid under dagen (07.00-16.00).
Inkommen beställning efter kl 12.00 för leverans dagen efter, debiteras en transportkostnad för våra abonnenter om 95 kronor. För leverans samma dag och även vid tidspassning tillkommer en transportkostnad enligt gällande tariff. För övriga kunder gäller vår vanliga transporttariff.
Våra köp- och leveransvillkor för gåvor
Vi levererar till företag och privatpersoner under vardagar på kontorstid. Leverans till företag sker till reception eller godsmottagning beroende på volym. Till privatpersoner levererar vi hem till dörren. Telefon till mottagare är ett krav.
Packas dina produkter i fler än fem kartonger (eller om det finns andra särskilda skäl) fraktas de på pall.
< 1 kg 100 kr 1-4 kg 155 kr 4-9 kg 190 kr 9-14 kg 220 kr 14-19 kg 250 kr |
19-24 kg 290 kr 24-34 kg 325 kr 34-59 kg 375 kr 59-79 kg 425 kr 79-99 kg 475 kr |
Paket
Pall
Följande priser gäller för pallsändningar
Vi erbjuder leverans under önskad vecka. Observera att det endast ingår ett leveransförsök till mottagaren. Är mottagaren inte anträffbar vid leveransförsöket eller andra omständigheter som Fruktbudet ej råder över leder till att leveransen ej kan utföras aviseras beställaren för vidare åtgärder. Vid ny utkörning tillkommer en ny fraktkostnad. Beroende på produkten kan det tillkomma en ny kostnad för denna. Vid retur tillkommer en returkostnad. Om produkten inte kan återanvändas kommer denna debiteras.
Om mottagarens leveransadress är en postbox och/eller har ett boxpostnummer tillkommer en avgift på 100 kr för Adresservice. Vi tar då reda på de korrekta adressuppgifterna och ser till att leveransen kan utföras till mottagaren. Behöver du en leveransgaranti för en specifik dag eller tidpunkt offereras detta separat. Vid felaktiga uppgifter faktureras ert företag gåvans returkostnad till vårt lager.
Norden och övriga Europa
Vi hjälper gärna till med sändningar utanför Sverige, dessa offereras dock separat. Vid sändningar utanför EU tillkommer kostnader för tullklarering.
Samtliga priser är exklusive moms och frakt. Betalning sker mot faktura, och betalningsvillkor är 14 dagar netto, gäller samtliga kreditgodkända gåvokunder. Fruktbudet förbehåller sig rätten att begära förskottsbetalning. Vid ordersumma som ej överstiger 500 kr utgår en expeditionsavgift på 75 kronor. Din beställning är bindande, vid eventuell avbeställning debiteras 50 % av ordervärdet.
För reklamation av levererade produkter måste anmälan göras skriftligt senast 7 dagar efter mottagandet. Vid synlig emballage eller transportskada skall detta rapporteras direkt till chaufför eller ombud vid leveransen. Ta sedan så fort som möjligt kontakt med Fruktbudet med kollinummer och eventuellt ärendenummer hos transportören. Du kan enbart reklamera leveranstiden om du köpt leveransgaranti (se leveransvillkor). Vi kan aldrig kreditera mer än transportkostnaden vid förseningar.
Vi reserverar oss för slutförsäljning och eventuella tryck- och skrivfel samt mindre avvikelser av den levererade produkten i förhållande till produktbilden. Varor kan komma att utgå ur sortimentet.
Öppettider:
Kundservice har öppet måndag - fredag 08.00-16.30
Du kan även få hjälp på https://fruktbudet.se/kundeservice